Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włoszczowie

Aktywny samorząd

Artykuły

  • Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej - kontynuacja w programie Aktywny Samorząd

    Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych kontynuuje realizację programu „Aktywny samorząd” Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej. Celem wsparcia w nowym obszarze jest zwiększenie niezależności oraz szans na aktywizację społeczną i zawodową osób z niepełnosprawnością poprzez poprawę dostępności do wentylacji domowej pod koncentratorem tlenu lub respiratorem.

    Adresatem jest osoba:

    • posiadająca stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności oraz
    • korzystająca z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.

    Dofinansowanie:

    • 100 zł miesięcznie w formie dodatku na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w związku z użytkowaniem koncentratora tlenu lub respiratora;

    Przez dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną (Obszar E) – należy rozumieć kwotę przeznaczoną na wydatki wnioskodawcy związane z opłatą energii elektrycznej w związku z użytkowaniem koncentratora tlenu lub respiratora, przy czym dodatek może zostać przyznany, o ile wydatek został poniesiony, nie wcześniej niż w dniu 1 lipca 2024 roku.

    Dodatek ma charakter refundacji poniesionych wcześniej kosztów (do 180 dni przed złożeniem wniosku). Składając wniosek w styczniu możesz uzyskać dodatek za 6 minionych miesięcy – od lipca do grudnia 2024 roku.

    Termin przyjmowania wniosków: 02.01.2025 r. – 31.12.2025 r.

    Wypłaty dodatku na wnioski złożone w 2025 roku rozpoczną się nie wcześniej niż w drugim kwartale roku. W pierwszym kwartale roku powiaty dysponują wyłącznie środkami przekazanymi na realizację wniosków złożonych w programie w 2024 roku. Po ich rozliczeniu otrzymają z PFRON środki na realizację nowych wniosków.

    Informacje dotyczące obszaru E są udzielane po nr telefonu 41 39-44-993 oraz bezpośrednio w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie mieszczącym się w budynku Starostwa Powiatowego we Włoszczowie, ul. Wiśniowa 10, pokój nr 207 – osoba do kontaktu Mariola Suliga

    Treść Programu i Kierunki działań (…)2025:

    https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/program-aktywny-samorzad-w-2025-roku/

     

    Czytaj Więcej o: Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej - kontynuacja w programie Aktywny Samorząd
  • Program „Aktywny samorząd” w 2025 roku

    Zarząd Funduszu przyjął dokument pn. Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku.

    W 2025 roku kontynuujemy dotychczasowe warunki dofinansowania w ramach programu, z korzystną waloryzacją maksymalnych kwot dofinansowania o 5% w następujących zadaniach modułu I: Obszar A Zadania: 1-4, Obszar B Zadania 1-5, Obszar C Zadania: 1, 2 i 5, Obszar D, jak też w module II.

    Zapoznaj się z dokumentem pn. Kierunki działań oraz warunki brzegowe w 2025 roku.

    Fundusz zagwarantował ponownie wyższy budżet na dofinansowania dla osób z niepełnosprawnością! Wynosi on 275,8 mln zł (w 2024 roku, po dodatkowym zwiększeniu wynosił 265,8 mln zł).                     Ułatwiamy osobom niepełnosprawnym ubieganie się o pomoc!

    Wnioski o dofinansowanie będą rejestrowane przez Internet w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) - bez straty czasu, wychodzenia z domu, bez kolejek i bez barier. Możesz skorzystać w naszym systemie z różnych form pomocy w trakcie składania wniosku: kreatora ułatwiającego aplikowanie o środki, infolinii, a także mobilnego asystenta osoby niepełnosprawnej oraz pracownika PFRON w punktach informacyjnych SOW, zlokalizowanych we wszystkich wojewódzkich oddziałach PFRON.

    System SOW jest wyposażony we wszystkie potrzebne formularze i wzory, m.in.: umów dofinansowania. Wszystkie dokumenty niezbędne do złożenia wniosku lub zawarcia umowy dofinansowania lub rozliczenia dofinansowania możesz skanować/powielać w formie elektronicznej i takie będą podstawą oceny formalnej i merytorycznej wniosku oraz zawarcia umowy i rozliczenia dofinansowania. Dołożyliśmy wszelkich starań, by zminimalizować zakres danych wymaganych do zarejestrowania wniosku. Dużym ułatwieniem jest możliwość wykorzystywania wprowadzonych danych w przyszłości, w trakcie aplikowania o kolejne wsparcie ze środków PFRON.

    W dalszej części komunikatu, przekazujemy informacje adresowane do wnioskodawców modułu I i modułu II oraz realizatorów programu, a także prezentujemy harmonogram realizacji programu.

    Informacje dla wnioskodawców w module I

    W 2025 roku realizowane będą następujące formy wsparcia:

    1. Obszar A – likwidacja bariery transportowej:
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
    • Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
    • Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego);
    • Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu).
    • Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu rąk);
    • Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania;
    • Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku);
    • Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy;
    • Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności.
    • Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym);
    • Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności);
    • Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
    • Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne - co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
    • Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania).
    • Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką, pomoc adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, które są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka).
    • Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia), które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.

    Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie

    • Wniosek o przyznanie dodatku w Obszarze E można złożyć od dnia 2 stycznia do dnia 31 grudnia 2025 roku.
    • Wnioski o dofinansowanie w pozostałych zadaniach modułu I można składać od dnia 1 marca do dnia 31 sierpnia 2025 roku.

    Przypominamy i zachęcamy - możesz złożyć wniosek nie wychodząc z domu!!

    Uwaga osoby zainteresowane dodatkiem na pokrycie kosztów energii elektrycznej (Obszar E)

    Nabór wniosków rusza wcześniej niż w pozostałych zadaniach programu, aby umożliwić złożenie wniosku o refundację kosztów jeszcze za lipiec 2024 roku wszystkim osobom, które z różnych względów nie zdążyły złożyć wniosku w 2024 roku. Jeśli złożysz wniosek w styczniu, to możesz uzyskać dodatek za 6 minionych miesięcy – od lipca do grudnia 2024 roku. W programie obowiązuje okres kwalifikowalny na refundację poniesionych kosztów – 180 dni przed złożeniem wniosku. Wypłaty dodatku na wnioski złożone w 2025 roku rozpoczną się jednak nie wcześniej niż w drugim kwartale roku. W pierwszym kwartale roku powiaty dysponują wyłącznie środkami przekazanymi na realizację wniosków złożonych w programie w 2024 roku. Po ich rozliczeniu otrzymają z PFRON środki na realizację nowych wniosków.

    Uwaga osoby zainteresowane zakupem wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (Obszar C Zadanie 1)

    Jeśli nie jesteś zatrudniona/zatrudniony ani nie uczysz się, musisz dostarczyć wraz z wnioskiem zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne na wózek potwierdzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

    Wysokość dofinansowania

    Z aktualnymi warunkami dofinansowania (wysokość dofinansowania, wymagany udział własny w zakupie) możesz zapoznać się w ustępie 9 oraz w ustępach: 21-24 dokumentu pn. „Kierunki działań oraz warunki brzegowe (…)” w 2025 roku. Zapoznaj się z treścią programu, w tym z warunkami uczestnictwa w programie – zawarte są one w rozdziale VI ustęp 1, ustęp 4 oraz ustęp 5 programu. Wnioski są oceniane merytorycznie w systemie punktowym (maksymalna liczba punktów – 100), w 2025 roku preferowane są wnioski dotyczące osób niepełnosprawnych, które:

    • uzyskały do wniosku pozytywną opinię eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z ich aktywności (eksperta PFRON w ramach Obszaru C Zadania: 1, 3-4, a także eksperta w ramach programu pn. „Centra informacyjno-doradcze dla osób z niepełnosprawnością” lub eksperta zaangażowanego przez realizatora) - liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
    • posiadają znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – w orzeczeniu o niepełnosprawności posiadają więcej niż jedną przyczynę wydania orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenie to jest wydane z powodu całościowych zaburzeń rozwojowych (12-C) - liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
    • są zatrudnione (w rozumieniu programu) - liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10,
    • posiadają podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złożyły wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w SOW – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 10 (preferencja dotyczy tylko tych wnioskodawców, którzy z niej skorzystają po raz pierwszy - preferencja jest jednorazowa),
    • złożyły wniosek w pierwszym półroczu 2025 roku – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 5,
    • w 2024 lub w 2025 roku zostały poszkodowane w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych – liczba punktów preferencyjnych wynosi wówczas 5.

    Pozostałe kryteria oceny merytorycznej wniosków (w odniesieniu do pozostałych 50 punktów oceny merytorycznej), określa realizator programu.

    Serdecznie zapraszamy do złożenia wniosku o dofinansowanie. Wystarczy uzyskać 10 punktów, aby wniosek był od razu realizowany.

    Informacje dla studentów, wnioskodawców w module II

    Kontynuujemy realizację modułu II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, który jest adresowany do osób ze stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w:

    • w szkole policealnej,
    • w kolegium,
    • w szkole wyższej (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktorskie albo doktoranckie prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym / dziennym lub niestacjonarnym / wieczorowym / zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu), a także do osób, które przewód doktorski otworzyły poza studiami doktoranckimi/doktorskimi.

    Zapoznaj się z treścią programu, w tym z warunkami uczestnictwa w programie – zawarte są one w rozdziale VI ustęp 2 oraz ustęp 4 programu.

    Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie

    Wniosek o dofinansowanie możesz złożyć w systemie SOW (https://sow.pfron.org.pl/) już od dnia 1 marca 2025 roku.

    Przypominamy i zachęcamy – możesz złożyć wniosek nie wychodząc z domu!

    Termin zakończenia przyjmowania wniosków wypada:

    • dnia 31 marca 2025 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025),
    • dnia 10 października 2025 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2025/2026).

    Wysokość dofinansowania

    Warunki dofinansowania opisane są w ustępach: 10 - 24 dokumentu pn. „Kierunkidziałań (…)” w 2025 roku.

    Kwota dofinansowania kosztów nauki (na semestr/półrocze) wynosi w przypadku:

    1. dodatku na pokrycie kosztów kształcenia:
    • do 1.155 zł - dla wnioskodawców pobierających naukę w szkole policealnej lub kolegium,
    • do 1.733 zł dla pozostałych Wnioskodawców,
    1. dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego – do 4.620 zł,
    2. opłaty za naukę (czesne) – wysokość kosztów czesnego w ramach jednej, aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku) - niezależnie od daty poniesienia kosztów; dofinansowanie powyżej kwoty 4.620 zł jest możliwe, jeśli wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

    Warunki zwiększenia dofinansowania w formie dodatku na pokrycie innych (niż czesne) kosztów kształcenia

    Dodatek (1.155 lub 1.733 zł) może być zwiększony, nie więcej niż o:

    • 809 zł - w przypadkach, które określi realizator programu;
    • 578 zł - w przypadku, gdy ponosisz koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania;
    • 347 zł – w przypadku, gdy posiadasz aktualną (ważną) Kartę Dużej Rodziny;
    • 347 zł – w przypadku, gdy pobierasz naukę jednocześnie na dwóch kierunkach studiów/nauki (przyznanie tej kwoty oznacza dofinansowanie kosztów nauki/udzielenie pomocy także na drugim kierunku, co obniża limit dostępnych do dofinansowania semestrów);
    • 231 zł – w przypadku, gdy studiujesz w przyspieszonym trybie;
    • 347 zł – w przypadku, gdy jesteś osobą poszkodowaną w 2024 lub w 2025 roku w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych;
    • 347 zł – w przypadku, gdy korzystasz z usług tłumacza języka migowego,
    • 924 zł – w przypadku, gdy posiadasz podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złożysz wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w dedykowanym systemie SOW, przy czym możliwość ta dotyczy tylko tych wnioskodawców, którzy skorzystają z tego zwiększenia po raz pierwszy (wsparcie jest jednorazowe);
    • 578 zł – w przypadku, gdy w poprzednim semestrze pobierałaś/pobierałeś lub aktualnie pobierasz naukę w formie zdalnej (także w formie hybrydowej).

    Jeśli pobierasz naukę jednocześnie na dwóch lub więcej kierunkach studiów wyższych, kwota dofinansowania do czesnego na drugim i kolejnych kierunkach może wynieść do 50% kosztów czesnego ponoszonego na każdym z tych kierunków. Dofinansowanie powyżej kwoty 2.310 zł jest możliwe, ale tylko jeśli wysokość Twojego przeciętnego miesięcznego dochodu w gospodarstwie domowym nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

    Przekazanie przyznanych środków finansowych

    Przekazanie dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) oraz dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego następuje po zawarciu umowy dofinansowania. Przekazanie dodatku na pokrycie kosztów kształcenia następuje po zawarciu umowy dofinansowania i po przekazaniu przez Ciebie realizatorowi programu informacji o zaliczeniu semestru/półrocza objętego dofinansowaniem lub po złożeniu zaświadczenia ze szkoły/uczelni, że uczęszczałaś/uczęszczałeś na zajęcia, objęte planem/programem studiów/nauki.

    Dodatek na pokrycie innych kosztów kształcenia ma charakter progresywny i motywacyjny

    Wysokość faktycznie udzielonego dodatku (1.155 lub 1.733 zł ze zwiększeniami) jest uzależniona od poziomu i Twoich postępów w nauce. W stosunku do wyliczonej dla Ciebie maksymalnej kwoty dodatku (zgodnie z warunkami dotyczącymi jego zwiększenia), wysokość możliwej wypłaty wynosi:

    • do 50% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki na pierwszym roku nauki w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym, a w przypadku form kształcenia trwających jeden rok – do 75%,
    • do 75% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki na kolejnym, drugim roku edukacji w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym,
    • do 100% wyliczenia – w przypadku pobierania nauki w kolejnych latach (od trzeciego roku) danej formy edukacji na poziomie wyższym, przy czym studenci studiów II stopnia i doktoranci szkół doktorskich oraz uczestnicy studiów doktoranckich (szkół doktorskich) mogą otrzymać dodatek w kwocie maksymalnej na każdym etapie nauki.

    Warunki zmniejszenia dofinansowania

    Dodatek nie przysługuje w przypadku, gdy w ramach danej formy kształcenia na poziomie wyższym, zmieniając kierunek lub szkołę/uczelnię w trakcie pobierania nauki (nie ukończywszy jej), ponownie pobierasz naukę na poziomie (semestr/półrocze) objętym uprzednio dofinansowaniem w ramach programu.

    Wysokość udziału własnego Wnioskodawcy (w kosztach czesnego)

    Do wniesienia udziału własnego w kosztach czesnego zobowiązani są tylko Wnioskodawcy zatrudnieni (co najmniej 10% kosztów czesnego na pierwszym kierunku, na drugim i kolejnych kierunkach – rzeczywisty udział własny wyniesie 60%). Z wniesienia udziału własnego w kosztach czesnego będziesz zwolniona/zwolniony jeśli Twój przeciętny miesięczny dochód w gospodarstwie domowym nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

    Dofinansowanie kosztów poniesionych przed podpisaniem umowy

    O refundację kosztów opłaty za naukę (czesne) można zwrócić się tylko wtedy, gdy koszty te dotyczą trwającego roku szkolnego/akademickiego.

    Warunki dopuszczalności pomocy w formie dofinansowania kosztów nauki zawarte są w ustępie 19 dokumentu pn. „Kierunki działań (…)” w 2025 roku. Trzeba zapoznać się z nimi przed złożeniem wniosku.

    Dodatkowo, przypominamy:

    • jeśli masz wszczęty przewód doktorski, a nie jesteś doktorantem szkoły doktorskiej lub uczestnikiem studiów doktoranckich, przysługuje Ci wyłącznie dodatek na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego,
    • dofinansowanie w ramach modułu II nie przysługuje w trakcie przerwy w nauce (przykładowo: w trakcie urlopu dziekańskiego lub zdrowotnego),
    • decyzję o wysokości pomocy podejmuje wyłącznie samorząd powiatowy,
    • kwota dofinansowania nie może być wyższa niż kwota wnioskowana przez Ciebie,
    • decyzja w sprawie udzielenia i wysokości dodatku na pokrycie kosztów kształcenia, należy do kompetencji samorządu powiatowego - aby wsparciem objąć wszystkich wnioskodawców, samorząd może obniżyć zakres i wysokość dofinansowania do poziomu, jaki wynika z wysokości kwot wnioskowanych we wszystkich wnioskach (zapotrzebowania) i kwoty przeznaczonej na realizację programu,
    • jeśli w okresie objętym dofinansowaniem nie uczęszczałeś/nie uczęszczałaś na zajęcia objęte planem/programem studiów/nauki, a w przypadku przewodu doktorskiego – nie realizowałeś/nie realizowałaś przewodu doktorskiego zgodnie z przyjętym harmonogramem, z przyczyn innych niż niezależnych od Ciebie (np. stan zdrowia) – będziesz musiał/musiała zwrócić dofinansowanie kosztów nauki w tym semestrze/półroczu.

    Serdecznie zapraszamy do złożenia wniosku o dofinansowanie!!!

    Czytaj Więcej o: Program „Aktywny samorząd” w 2025 roku
  • Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej - nowe zadanie w programie Aktywny Samorząd

    Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej - nowe zadanie w programie Aktywny Samorząd

    Od dnia 28 października do dnia 30 listopada 2024 r. przyjmujemy wnioski o dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora.
    W roku 2025 wnioski będzie można składać od dnia 1 stycznia.

    Kto może uzyskać środki na dofinansowanie energii elektrycznej?

    Osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora
    w ramach świadczenia udzielanego przez:

    ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej,

    t.j. osoba będąca pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie albo pod opieką poradni lub ośrodka lub zespołu domowego leczenia tlenem.

    Jaki jest przedmiot pomocy?

    Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji  kosztów energii elektrycznej w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.

    Jaka jest wysokość pomocy?

    100 zł miesięcznie.
    Możemy zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r.
    Przykładowo:

    • jeśli złożysz wniosek w październiku 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
    • jeśli złożysz wniosek w listopadzie 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł).

    Jak często można składać wniosek?

    Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).

    Można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc. Pierwszy miesiąc, za który można przyznać dodatek, to lipiec 2024 r. Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku.

    Do którego programu złożyć wniosek o dodatek do energii elektrycznej?

    Do programu „Aktywny samorząd”, w którym wprowadzone zostało nowe zadanie - pomoc
    w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (Obszar E).

    Co zawiera wniosek? Jakie są załączniki?

    Tylko najpotrzebniejsze dane i załączniki.

    Przygotuj skan lub kopię swojego orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Potrzebne będzie również zaświadczenie potwierdzające, że korzystasz z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).

    Pamiętaj, że rozpatrywany jest tylko kompletny wniosek – tzn. zawierający wszystkie wymagane dane i załączniki.

    Sprawdź zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu!  

    Pamiętaj, że to podstawa do wypłaty dodatku w ramach Twojego wniosku. Sprawdź, czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane.

    Zaświadczenie może być:

    • podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem,

    albo

    • opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.

    Zaświadczenie wypełnione elektronicznie, może być również podpisane elektronicznie.

    Gdzie złożyć wniosek?

    Wnioski prosimy składać w wersji elektronicznej w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW), bądź w przypadku wykluczenia cyfrowego w wersji papierowej do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włoszczowie przy ul. Wiśniowej 10 (budynek Starostwa Powiatowego)

    Aby wypełnić wniosek w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW), wykonaj następujące kroki:

    1. Zaloguj się do SOW: Wejdź na stronę https://sow.pfron.org.pl/i zaloguj się na swoje konto. Jeśli nie masz konta, musisz je najpierw założyć: Rejestracja | SOW System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON
    2. Wybierz odpowiedni wniosek: Po zalogowaniu się, przejdź do sekcji wniosków i wybierz wniosek dotyczący Obszaru E.
    3. Wypełnij wniosek: Postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie, wypełniając wszystkie wymagane pola. Możesz skorzystać z kreatora wniosków, który ułatwi Ci proces aplikacji.
    4. Załącz wymagane dokumenty: Do wniosku dołącz wszystkie niezbędne dokumenty, takie jak orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, zaświadczenie o korzystaniu ze świadczenia zdrowotnego, itp.

    Nie zapomnij aby we wniosku:

    • wpisać prawidłowy numer PESEL - przed wypłatą środków każdorazowo go sprawdzamy; jeśli będzie nieprawidłowy, pieniądze (dodatek) nie będzie przekazany,
    • wpisać nazwę i numer swojego rachunku bankowego, na który mamy przekazać dodatek – właścicielem lub współwłaścicielem rachunku bankowego może być także Twój pełnomocnik lub opiekun prawny, lub inna osoba wskazana
    • złożyć wszystkie wymagane oświadczenia poprzez kliknięcie odpowiedniego pola w systemie SOW. Mimo, że oświadczenia zawierają sporo treści, to Ty musisz tylko kliknąć odpowiednie pole w SOW.

    Pamiętaj wniosek musi być przez Ciebie podpisany!

    • z użyciem podpisu elektronicznego,
    • za pomocą profilu zaufanego/tymczasowego profilu zaufanego,
    • możesz też wypełnić wniosek w systemie SOW, wydrukować go i podpisać oraz przekazać go w wersji papierowej do Realizatora programu - samorządu powiatowego właściwego dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy (PCPR), ale to może spowodować, że Twój wniosek będzie dłużej obsługiwany.

    Możesz również dać pełnomocnictwo (nawet w zwykłej formie pisemnej) osobie, która za Ciebie zarejestruje wniosek w naszym systemie. Wzór takiego pełnomocnictwa znajdziesz pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej - portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)).

    W systemie SOW znajdziesz różne formy pomocy przy wypełnieniu wniosku: pomoc kontekstową, bezpłatną infolinię, mobilnego asystenta, możliwość wykorzystywania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie aplikowania o kolejne wsparcie itd.

    W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu:

    • bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00 numer 800 889 777 lub 
    • sow@pfron.org.pl  
    • tel. PCPR Włoszczowa w godzinach 7.30 – 15.30 nr 41-39-44-993

    Dane kontaktowe realizatora programu:

    Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, ul. Wiśniowa 10, 29-100 Włoszczowa, tel. 41-39-44-993, pokój 207, osoba do kontaktu: Mariola Suliga

    WNIOSEK WRAZ ZAŁĄCZNIKAMI DO POBRANIA:

    Na stronie PCPR Włoszczowa, w zakładce: Wnioski →Wnioski Aktywny samorząd 2024r. Moduł I Obszar E

    lub w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) finansowanego ze środków PFRON

     

    Czytaj Więcej o: Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej - nowe zadanie w programie Aktywny Samorząd
  • Aktywny samorząd AS 2024

    Aktywny samorząd AS
    Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włoszczowie informuje, że Powiat Włoszczowski realizuje w 2024 roku  program ,,Aktywny Samorząd” ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

    Program jest skierowany do osób niepełnosprawnych posiadających znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności oraz dzieci do 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności.

    Program w 2024 roku obejmuje Moduł I i Moduł II.

    Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową, w tym:

    Obszar A – likwidacja bariery transportowej:

    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu,
    • Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (dysfunkcja narządu ruchu),
    • Zadanie  3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (dysfunkcja narządu słuchu),
    • Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu (dysfunkcja narządu słuchu).

    Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:

    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów
      oraz oprogramowania (dysfunkcja narządu wzroku lub ruchu),
    • Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania,
    • Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów
      oraz oprogramowania (dysfunkcja narządu wzroku),
    • Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów
      oraz oprogramowania (dysfunkcja narządu słuchu),
    • Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu.

    Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:

    •  Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
    • Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera
      lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
    • Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
    • Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
    • Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym
      lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego.

    Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką).

    Moduł II – pomoc w uzyskaniu wyksztalcenia na poziomie wyższym – dofinansowanie kosztów edukacji: w szkole policealnej, w kolegium, w szkole wyższej, a także kosztów przewodu doktorskiego, otwartego poza studiami doktoranckimi.

    Warunki wykluczające uczestnictwo w programie:

    • wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec realizatora programu,
    • przerwa w nauce (dotyczy Modułu II).

    Termin przyjmowania wniosków:

    MODUŁ I: od 1 marca do 31 sierpnia 2024 roku.

    MODUŁ II:

    • od 1 do  31 marca 2024 r. (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2023/2024),
    • od 11 września do dnia 10 października 2024 r. (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025).

    Wnioski o dofinansowanie w ramach programu są rejestrowane i obsługiwane w Systemie Obsługi Wsparcia  https://sow.pfron.org.pl/

    Podstawą złożenia wniosku w systemie SOW jest  posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub Profilu Zaufanego na platformie ePUAP.

    Pozostałe warunki dofinansowania są opisane szczegółowo w  „Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu Aktywny Samorząd w 2024  roku” oraz ,,Zasady dotyczące wyboru, dofinansowania i rozliczania wniosków o dofinansowanie w ramach modułu I i II programu ,,Aktywny samorząd” znajdujące się na stronie www.pfron.org.pl 

     Wnioski dostępne są na stronie internetowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włoszczowie (zakładka WNIOSKI - Aktywny Samorząd 2024) oraz w siedzibie tut. Centrum ul. Wiśniowa 10, 29-100 Włoszczowa. 

    Szczegółowe informacje można uzyskać w pok. 207 lub pod numerem 41-39-44-993

     

    Czytaj Więcej o: Aktywny samorząd AS 2024